Tuesday, April 27, 2010

Tekini : Masih Dalam Perbincangan

Jam 1 petang tadi satu perjumpaan bersama amid kuliah banat iaitu Dr Jabir Sayid Mubarak telah diadakan. Ana tidak mahu mengulas panjang apa yang telah diperbincangkan namun secara kesimpulannya, perkara ini masih lagi dalam perbincangan dan penelitian daripada peringkat Rais Jamiah Pusat. Pihak amid meminta agar menunggu sehingga qarar secara bertulis sampai.

Namun, untuk menunggu qarar tersebut sampai, kami (wafidin) di peringkat Mansurah akan mengeluarkan surat bagi menjelaskan hal ehwal keadaan mahasiswa/wi wafidin sekiranya dipindahkan ke Kuliah Ulum ini.

InsyaAllah, Perjumpaan bersama lajnah yang telah dibentuk pada hari semalam (26hb Apr 2010) akan dibuat pada malam ini (27hb Apr 2010) selepas isyak di Dewan Persada Jazirah Al-Ward (dewan Mahasiswa/wi Malaysia). Perjumpaan ini lebih tertumpu kepada isi kandung surat yang akan dikeluarkan secara bersama. Surat ini bukanlah di bawah persatuan mahasiswa/wi tetapi ia adalah surat daripada mahasiswa/wi wafidin yang berada di Mansurah. Terima atau tidak surat ini adalah perkara kedua. Insya Allah surat ini akan diserahkan kepada amid pada keesokan hari (rabu-28hb Apr 2010).

Sedikit Ulasan Mengenai Mahasiswi Qiraat.

Pulang saja ke rumah dapat berita " Mahasiswi qiraat tidak dibenarkan menduduki imtihan (peperiksaan) pada hari Khamis ini (Lusa)." Ulasan telah dibuat oleh Penasihat DPMM di blognya (Klick). Untuk urusan qiraat, sebelum ini ana bersama-sama Ustaz Zahimi (Unit Pengetahuan dan Pendidikan) yang menguruskan serba sedikit. Namun pada siang tadi ana meminta Us Adham untuk menggantikan ana bagi berurusan dengan pihak maahad.

Ana terfikir, sekiranya PMRAM membentuk satu komuniti pelaksana untuk menguruskan mahasiswa/wi baru, sebagai contoh USMB. Namun USMB ini tidak digerakkan tentu saja ahli akan menghujum semahunya kepada pimpinan PMRAM dan komuniti ini kerana tidak buat kerja. Namun, urusan kenaikan nama mahasiswa/wi qiraat ini baik di shubro ataupun Mansurah sedia maklum bahawa bidang tugasnya adalah di bawah JPMK. Kita tidak menghujum JPMK dengan kata-kata kesat, namun berbincang dengan cara yang elok dan memberi kerjasama sekiranya diperlukan untuk memudahkan segala urusan . Apa yang kita dapat?, hari ini lihatlah sendiri tidak perlu ana ulas panjang. Ya Allah engkau Maha Melihat maka bantulah kami dan permudahkanlah kami.

Pengharapan Doa

Ana Mengharapkan agar sama-sama kita berdoa agar segala urusan yang kita hadapi pada hari ini dipermudahkan oleh Allah subahanahuwataala.

1- Doakan agar Allah memberi jalan terbaik terhadap isu perpindahan mahasiswa/wi wafidin ke Kaherah.
2- Memudahkan urusan kenaikan nama sahabat-sahabat kita di maahad qiraat dapat diselesaikan dengan sebaik mungkin.
3- Doakan agar terhindar daripada kezaliman dan keburukan baik yang datang daripada manusia ataupun selain manusia.
4- Doakan moga sama-sama dapat menghadapi imtihan dengan sebaiknya dan mendapat kejayaan.

Allahumma Amin...


Wallaua'lam.

1 comment:

Anonymous said...

amin ya robb.
di sebalik kesusahan ada kesenangan.
inilah Ujian.


3- Doakan agar terhindar daripada kezaliman dan keburukan baik yang datang daripada manusia ataupun selain manusia.-->>aper mksud ayat ni erk?

ayat ni utk siapa? ader org tertentu ker?