Friday, April 30, 2010

Pelajar Qiraat Mansurah - Masalah Yang Sama

أَحَسِبَ النَّاسُ أَن يُتْرَكُوا أَن يَقُولُوا آمَنَّا وَهُمْ لَا يُفْتَنُونَ(2) وَلَقَدْ فَتَنَّا الَّذِينَ مِن قَبْلِهِمْ فَلَيَعْلَمَنَّ اللَّهُ الَّذِينَ صَدَقُوا وَلَيَعْلَمَنَّ الْكَاذِبِينَ (3) العنكبوت

“Adakah manusia mengira, bahawa mereka akan dibiarkan saja, dengan mengatakan: Kami telah beriman, padahal mereka belum lagi mendapat cubaan?,
Dan sesungguhnya kami telah menguji orang-orang yang sebelum mereka, maka sesungguhnya Allah mengetahui orang-orang yang benar dan sesungguhnya Dia mengetahui orang-orang yang dusta.
(Surah al-Ankabut, ayat 2-3)

Permasalahan yang berlaku kepada pelajar qiraat Mansurah baru-baru ini amat menyedihkan pelbagai pihak. Bagaimana perasaan mereka sendiri yang berada dalam masalah ini?. Kebiasaannya bagi pelajar tahun satu mereka mempunyai azam yang kuat untuk melanjutkan pelajar di bumi anbiya' ini. Namun, amat menyedihkan apabila diberitakan "nama kamu masih belum muqayyad". Datang dah la ribuan kilometer, meninggalkan mak dan ayah, duit yang entah cukup atau pun tak, kemudian dua tiga hari nak imtihan dapat berita macam ni. Ya Allah Tuhan saja yang tahu perasaan mereka. Moga Allah memberi ketabahan dalam jiwa-jiwa kental mereka.

Masalah lewat menghantar dokumen ke Qita' Maahad di Kaherah merupakan satu masalah saban tahun berlaku, semenjak ana menjadi UPEP dulu lagi (2006/2007) juga perkara ini berlaku bahkan semasa zaman us Adham lagi (2004/2005). Tahun ini masalah yang sama berulang bahkan sangat teruk berbanding tahun-tahun yang lepas. Ana tidak faham apakah masalah sebenar di peringkat JPMK sehingga seolah-olah tidak ada jalan penyelesaian terhadap masalah ini?. Pihak DPM Mansurah dan Shubra telah menyelesaikan kesemua maklumat pelajar-pelajar qiraat sebelum akhir November lagi, namun daripada tarikh penghantaran maklumat-maklumat mereka ke safarah sehingga di saat-saat imtihan (5 BULAN) masih lagi belum selesai . Sibuk sangat ke safarah ni sehingga tidak dapat menyiapkan dengan tempoh yang ana anggap begitu lama (5 BULAN) ?. Wallahua'lam, hanya Allah dan mereka sahaja yang tahu.

Ana mengharapkan sesuatu yang terbaik dapat dibuat oleh pihak berwajib pada masa akan datang. Kalaulah tidak mampu untuk menguruskan sesuatu kerja, jangan bersikap ego untuk mengatakan "Saya perlukan bantuan" bukan mengatakan "kami tidak perlukan bantuan ''kamu'', tenaga kerja kami sudah mencukupi".

Kepada pelajar qiraat baru Mansurah khususnya diharap dapat bersabar dengan ujian yang Allah timpakan. Hadapilah dengan penuh kesabaran dan akal yang waras. Jangan bertindak sendirian di saat genting ini, tumpukan kepada imtihan yang hampir tiba ini dan berikan kepercayaan sepenuhnya kepada pihak pimpinan untuk menguruskan masalah ini dengan usaha dan daya yang ada. Moga Allah memudahkan urusan kita bersama. Dan semoga setiap ujian ini dapat memberi sesuatu yang terbaik buat kita.

No comments: