Monday, October 26, 2009

Bertemu Dan Berpisah Kerana Allah

Kehilangan merupakan satu perkara biasa dalam lumrah kehidupan manusia, di kala bertemu timbul rasa suka dan bahagia. Pertemuan kaum ansar dan muhajirin telah melawati batasan sejarah yang sekian lama di tinggalkan. Namun, keharmonian yang timbul diantara perilaku pertentangan antara dua mata ini telah menyinari dalam diri kehidupan manusia yang memahami dan menyusuri sejarah ini. Perpisahan pula merungkai segala kerinduan yang tidak akan padam. Pemergian Baginda Nabi Muhammad Sallahualaihiwaaliwassalam telah memperlihatkan betapa para sahabat merindui akan detik-detik kehidupan bersama Baginda. Namun hati-hati mereka yang bersinar dengan cahaya kenabian telah diasuh sekian lamanya semasa hayat Baginda. Indah sungguh pertemuan dan perpisahan mereka, tidak lain tidak bukan kerana mereka mengamalkan prinsip "Bertemu dan Berpisah Kerana Allah". Inilah yang menjadi pendorong dan penguat bagi jiwa-jiwa kental mereka.

Seorang ahli pelayaran yang singgah di sebuah pulau akan melihat bagaimana keadaan pulau tersebut. Perkara utama yang akan diteliti adalah keselamatan pulau tersebut. Andai kedudukannya tidak selamat maka pulau yang kedua akan menjadi persinggahan seterusnya. Pulau yang didudukinya itu akan diceritakan kepada orang ramai sekembalinya dia ke desa. Sekiranya pulau tersebut telah memberi seribu satu kebaikan maka pulau tersebut akan dipujinya. Sehinggakan ahli-ahli pelayaran lain akan mencari-cari di manakah terletaknya pulau tersebut. Andai sebaliknya, maka pulau itu akan menjadi kutukan dan rasukan bagi mereka yang mahu bertandang singgah sebentar melepaskan lelahan di perairan yang luas ini.

Jerit dan perit dalam mengharungi kehidupan dunia menjadi tradisi bahkan ia adalah sunnatullah yang sering kali kita hadapi. Pahit manis dalam menghadapi karenah dan perilaku segelintir manusia membuatkan kekadang kita ketawa dan kekadang kita menangis. Biarlah kehidupan yang sementara ini di bajai dengan rasa kefahaman kenapa dan apa perlunya kita bertandang sebentar ke bumi Allah subahanahuwataala ini. Suka dan tawa akan menjadi manis sekiranya semua perlakuan ini kita sandarkan kepada Tuhan Pencipta kita. Kehidupan juga tidak boleh sendirian, ia perlu bersama teman-teman. Mereka ini akan memberi seribu satu bentuk memek muka kepada kita, ada kalanya kita tersenyum manis, tersenyum sinis, tersenyum duka, menangis gembira, merintih dan pelbagai reaksi memek muka yang kita sendiri tidak dapat gambarkan secara spontan dan sepintas lalu. Mana mungkin ia akan berlaku tanpa ada sesuatu yang menyebabkan hati kita tersentuh, kalau ia terjadi tanpa ada ransangan dari sesuatu gila namanya.

Kehidupan dalam berteman dan bersahabat ini mengundang bermacam-macam pancaroba dalam kehidupan. Lelah rasanya diri dalam memikul tanggungjawab sebagai seorang teman setia. Tetapi asam garam dalam bersahabat ini menjadikan kita rasa nikmatnya mempunyai teman yang akrab. Aduhai diri kemana perginya mereka dikala kita keseorangan. Ingat, mereka juga manusia, waktu dan masa mereka bersama kita tidak kita ketahui hanya Allah yang Maha Agung sebagai penentu. Kekadang sesaat kita melihat mereka berada di sisi, kekadang dalam masa sesaat juga mereka pergi tanpa berita. Perpisahan bersama mereka membuat hati jadi gundah gulana, semua kerja jadi tak kena. Alahai lemahnya hati dalam nak menerima sesuatu yang tak dijangka. Lebih-lebih lagi berpisah dengan mereka yang kita sayangi kerana Allah. Apapun perpisahan tetap juga berlaku. Apakan daya diri ini tidak mampu menahan kudrat dan iradat Ilahi. Terima dan redha dengan hati yang tenang serta ikhlas merupakan satu perkara penting dalam perpisahan ini. Moga Allah memperteguhkan jiwa yang sedang berkocak ini.

Buat temanku, langkah demi langkah kau tinggalkan aku. Sedang masa kita bersama akan menjadi satu kenangan yang tidak akan dilupa. Jangan kau tinggalkan kenangan-kenangan ini, kehidupan baru harus dibina. Aku akan mencari teman baru dan begitu juga engkau. Bukan Mudah untuk serasikan diri bersama teman baru tetapi ini adalah bidayah pertemuan seperti mana kita dahulu. Apapun ku doakan moga perjalanan dan keberengkatanmu akan diberkati. Andai tiada waktu yang memberi sinar baru bagi pertemuan di dunia ini. Berdoalah moga pertemuan abadi di akhirat akan kita bina semula di sana. Ingatlah, bukan kerana naluri dan perasaan kita bina jalinan ini, namun atas dasar Ukhuwah Islamiah kerana Allah kita dapat bersama dan atas dasar ini juga naluri dan perasaan menular di segenap saluran nadi dan darah kita. Moga Ukhuwah Fillah ini kekal abadi kerana kita sandarkan kepada Rabbul Izzati. :)

Mohon kemaafan andai ada terkasar dan terguris rasa selama kita bersama. Ku hulur sepuluh jari memohon agar dimaafi.


No comments: