Sunday, December 13, 2009

Kehidupan Manusia


Tidaklah Allah subahanahuwataala menjadikan manusia dan semua jenis makhluk itu melainkan hanya untuk tunduk dan patuh kepada-Nya. Dunia yang sedang kita nikmati ini hanyalah sebagai persinggahan sementara. Sebuah bahtera dihamparkan buat sekalian makhluk-Nya bagi melihat siapa kuat dan siapa yang lemah. Kemungkinan pelbagai reaksi yang akan kita lihat di dalam bahtera ini. Namun mereka adalah sama seperti kita. Siapa kita di dalam bahtera ini?. Kemungkinan seorang pengemudi atau hanya sebagai tukang cuci lantai?.

Bahtera ini sedang belayar, dari awal sudah disisipkan peta ke mana destinasi harus ditujui. Selaku pengemudi harus peka dengan kompas dan bintang-bintang selaku penunjuk arah serta perlatan kapal yang ada. Andai pengemudi membawa kita ke lautan yang bergelora pasti karam semuanya. Pengemudi diibaratkan sebagai nakhoda kapal, dialah yang menetukan ke mana mahu membawa penumpangnya.

Penumpang juga ada peranannya, kemungkinan kita menaikan layar atau hanya berada digeladak sahaja. Bagi mereka yang menguruskan kemudi kapal tentu perlu kepada penelitian yang begitu rapi dalam melaksanakannya. Rosak kemudi hilang haluan ke mana harus dituju. Dermaga merupakan satu binaan tempat untuk kapal berlabuh dan ditambat untuk proses pemuatan dan pemunggahan kargo. Inilah tempat sama ada semua penumpang dan barang sampai dengan selamat atau sebaliknya.

Kehidupan hanya sementara. Tak lebih dari itu. Persinggahan d isebuah pulau dunia yang hanya seperti sarang labah-labah sahaja. Apabila ditiup angin hancur dan tidak ada apa-apa. Mari koreksi diri. Siapa kita di hadapan Pencipta semua ini?.

No comments: